Служби за решаване на презгранични проблеми
В някои случаи е възможно гражданите да срещнат презгранични проблеми, които са възникнали в резултат на отношенията гражданин - орган/институция на Европейския съюз или потребител - фирма. Услугите на съществуващите служби в тази област са напълно безплатни за гражданите и предоставят ефикасно решение на проблемите от техните компетенции.
- Европейски омбудсман
- Европейска мрежа на обудсманите
- FIN-Net - Мрежа за извънсъдебно решаване на финансови спорове
Европейският омбудсман
Европейският омбудсман извършва проверки по жалби за лошо управление срещу институции и органи на Европейския съюз. Също така той може да започва проверки по своя собствена инициатива.
Под „лошо управление" се разбира незадоволителна или неосъществена административна дейност. Лошо управление е налице тогава, когато една институция не действа съгласно разпоредбите на закона, не зачита принципите на добро управление или нарушава правата на човека. Примери за лошо управление са: наличие на административни нередности, дискриминация, злоупотреба с власт, отказ за предоставяне на информация, ненужно забавяне и др.
Европейският омбудсман не може да извършва проверки по жалби срещу национални, регионални или местни органи на управление на държавите-членки, дейността на националните съдилища или омбудсмани, жалби срещу фирми и частни лица. Жалби до Европейският омбудсман могат да се подават посредством единия електронен формуляр, които може да бъде изтеглен от официалната страницата на омбудсмана.
История с щастлив край
Вследствие на подадена жалба до омбудсмана, Европейската комисия е приела да изплати 56 000 евро компенсация на журналист, което е най-голямото компенсационно плащане, осъществено в резултат на подаване на жалба до Европейския омбудсман. В описания случай Комисията не била изпълнила договорните си задължения и анулирала финансовото си участие в проекта на жалбоподателя малко преди насрочената дата за осъществяване на въпросното събитие.История с щастлив край
След намесата на омбудсмана Европейският парламент обяснил на един испански гражданин защо кандидатурата му за стаж била отхвърлена. С оглед на насърчаването на по-високи стандарти за управление Европейският омбдусман отбелязал, че Парламентът би могъл да разгледа възможността за предоставяне н по-конкретна информация за критериите, по които се оценяват кандидатурите за стажове. Той също така предложил Парламентът да разгледа възможността за ревизиране на своите правила, така че списъкът с имената на лицата, които предприемат предложение за стаж, да бъде публичен документ.
» За повече информация за Европейския омбудсман натиснете тук
» За повече информация за българския омбудсман натиснете тук
ЕВРОПЕЙСКА МРЕЖА НА ОБУДСМАНИТЕ
Европейска мрежа на обудсманите е създадена през 1996 г. с цел да позволи тясното сътрудничество между националните омбудсмани при разрешаването на случаи от тяхната компетентност. Европейската мрежа на омбудсманите обединява на доброволни начала омбудсманите и други подобни органи на държавите-членки на Европейския съюз и Европейското икономическо пространство, на страните-кандидатки за членство, както и Европейския омбудсман и Комисията по петиции към Европейския парламент.
Националните или регионални омбудсмани отговарят за разглеждане на жалбите срещу публичните органи на държавите, но и за жалби, срещу органите на ЕС. Европейският омбудсман може да бъде сезиран с жалба за лошо управление в рамките на дейността на органите и институциите на ЕС. Чрез срещи, редовен бюлетин и електронен дискусионен форум омбудсманите обменят опит, информация относно законодателството на ЕС, както и добри практики. Всеки омбудсман назначава по едно лице за контакт с останалите омбудсмани от мрежата. История с щастлив край
Гражданин, подал жалба срещу френската организация, управляваща изплащанията на помощи при безработица. Със съгласието на жалбоподателя Европейският омбудсман препрати жалбата до френския омбудсман, който намери решение на проблема.История с щастлив край
Гражданин на Швейцария, живеещ в Уругвай работил и плащал социално-осигурителните си вноски в Испания в продължение на дванадесет години, но испанските власти отказали да признаят правото му на пенсия. Европейският омбудсман пренасочил случая към испанския омбудсман, който наредил извършването на проверка. В резултат испанските здравноосигурителни власти изплатили полагащата се пенсия.
» За повече информация за Европейската мрежа на омбудсманите натиснете тук
FIN-Net мрежа за извънсъдебно решаване на финансови спорове
FIN-Net е трансгранична мрежа за извънсъдебно решаване на спорове, възникнали между потребители на финансови услуги и финансови институции (например банки, застрахователни компании, инвестиционни дружества и др.). Ако потребител от една държава-членка има оплакване спрямо финансова институция от друга държава-членка, FIN-Net ще насочи потребителя към подходящия способ за извънсъдебно решаване на спора и ще му предостави необходимата информация.
Споровете обикновено се решават в несъдебна институция, намираща се на територията на страната, където е локализирана финансовата институция.
Засегнатите потребители имат възможността да съставят жалбата си на езика, на който е бил сключен финансовия договор или на езика, на който са комуникирали с доставчика на финансови услуги.
Мрежата FIN-Net предоставя следните възможности на засегнатия потребител:
-
да използва Интернет страницата на FIN-Net, за да определи подходящата схема за извънсъдебно решаване на спора в страната на доставчика на финансови услуги и да се свърже директно със съответната институция.
-
да се свърже със схемата за извънсъдебно решаване на спорове в собствената си страна, където ще му се помогне да намери най-подходящата схема в страната на доставчика на финансови услуги и ще му бъде предоставена всичката необходима информация относно процедурата.
» За повече информация за мрежата за извънсъдебно решаване на спорове FIN-Net натиснете тук
Следва: В помощ на бизнеса