Нашите съвети

С тази рубрика ще се опитаме да ви помогнем да избягвате грешки, които да ви създадат проблеми при ползването на права на Единния европейски пазар. Темите са продиктувани от случаи, с които се сблъскваме често в СОЛВИТ, и чието знание би предотвратило загуба на време и нерви и би позволило своевременно упражняване на правата ви.

При проблеми с Обединеното кралство използвайте съветите на портала „Вашата Европа“

След оттеглянето на Обединеното кралство от ЕС, страната напусна и европейската SOLVIT мрежа. Това е причината след 31 декември 2020 г. СОЛВИТ да не е в състояние да оказва съдействие на гражданите или предприятията при презгранични проблеми с публични органи на тази държава.

Затова хората, които имат проблеми с произход ОК и за чието разрешаване досега са се обръщали към СОЛВИТ, занапред трябва да използват портала „Вашата Европа – Съвети“ (Your Europe Advice). Запитването става чрез попълване на формуляр http://ec.europa.eu/eu-rights/enquiry-complaint-form/splash?origin=sc_bg Сигнал за нарушени от орган на ОК права може да бъде подаден също пред UK Independent Monitoring Authority на следния линк: https://ima-citizensrights.org.uk/report-a-complaint/

За обезщетение за безработица е нужен формуляр U2

Когато български гражданин работи в друга държава членка на ЕС продължително, но се случи да му прекратят договора, той ТРЯБВА да се регистрира в страната, в която е работил, и от тамошния компетентен орган да изиска т. нар. преносим документ U2. Преносимият документ U2 удостоверява, че лицето има право да запази получаването на паричното обезщетение за безработица за срока, посочен в него и при ежемесечно удостоверяване, че поддържа регистрацията си като безработно в държавата, където търси работа.

Ако формуляр U2 не е поискан и получен преди напускане на съответната ДЧ, лицето може да загуби обезщетението си за безработица.

ЗАПОМНЕТЕ: Ако загубите работата си в ДЧ на ЕС, първо се регистрирайте като безработен в страната, в която сте пребивавали и упражнявали заетост продължително и на връщане в България носете със себе си формуляр U2. Само така в НОИ ще може да бъде разгледано заявлението Ви за обезщетение при безработица. А без този документ и СОЛВИТ не може да помогне, защото нарушението на правилата не е от институциите.

Важно за българите, живеещи и работещи на територията на о.Кипър.

Поради множество постъпили сигнали от страна на български граждани, пребивавали на територията на остров Кипър, е идентифициран проблем с потвърждаването на здравноосигурителни периоди при окончателното им прибиране в България. Независимо от факта, че лицата заплащат задължителните здравни осигуровки по време на работа, липсата на регистрация в единната система за здравно осигуряване „ГЕСИ“, води до липса на осигурителни периоди. Службата по трудови и социални въпроси на Министерство на труда и социалната политика към Посолството на Република България в Никозия призовава българските граждани, които живеят и работят на територията на острова, да се запознаят своевременно с изискванията на националното законодателство на Република Кипър в областта на здравеопазването.

На 06 януари 2019 година бе даден старт на единната система за здравно осигуряване „ГЕСИ“. Системата се финансира от задължителните здравноосигурителни вноски и предоставя цялостна медицинска помощ на населението на Кипър по местоживеене на всички нива на здравеопазване, като основните й характеристики са ефективността на предоставяне на медицински услуги с висок стандарт и ограничаването на разходите им.

Всеки член на семейството, пребиваващ в Кипър, трябва да премине през стандартната процедура за регистрация, която касае включително и малките деца. Регистрацията се отнася за:

  • Граждани на Република Кипър,
  • Граждани на ЕС, които работят на острова или имат разрешение за пребиваване в Кипър,
  • Граждани на трети страни, притежаващи разрешение за дългосрочно пребиваване,
  • Лица, получили статут на бежанец или субсидиарна закрила.
  • Начини за регистрация в системата „ГЕСИ“:

  • Лично, чрез създаване на профил в електронния портал на системата. След създаването на профила, следва да изберете личния си лекар от публикувания списък на регистрирани лекари в системата. Електронния портал на системата е наличен на следния адрес: https://registration.gesy.org.cy/registration#/registration?lang=en
  • Ако не разполагате или не боравите с интернет, то може да изберете личния си лекар при посещение на място в здравното учреждение, в което практикува и да се регистрирате като негов пациент там. След това той ще попълни заявката за регистрацията ви в електронната система на „ГЕСИ“
  •